/ILTEeRN/ITOR

Misliti znanost.

Galaksija: How a Yugoslav
Socialist-Era Magazine
Covered Science

CASOPIS ZA POPULARIZACIJU NAUKE ~ BROJ 53 SEPTEMBAR 1976. 7D

23.1.2025 Pt susret nesvrstanih
Number: 01/2025
Author:

e Mico Tatalovic

Cover of Galaksija, Issue 53, September 1976 (credit: NIP Duga,
Belgrade)

Galaksija, launched in 1972, was the first mass market magazine in Yugoslavia dedicated solely to communicating subjects related to
science to the reading public. Today, decades after it ceased publication, Galaksija remains a cult brand in the region. Its circulation
numbers reveal the enormous appeal it had in its heyday. Galaksija sold up to eighty-five thousand copies a month in a country less
than half the size of the United Kingdom where similar magazines, such as Discovery and Conquest, sold between four thousand and
eighteen thousand a month and were generally considered commercial failures (Bowler 2013
(https://doi.org/10.1017/S0269889713000136) , 2006 (https://doi.org/10.1017/S000708740600793X) ). Despite Galaksija's popularity

and enduring appeal, its scientific content has never been analysed by evaluating what the magazine covered and how it did so.

Previous studies have made the argument that science coverage in communist countries was usually determined by the ideological
function of the media and tightly controlled by the government. For example, in communist East Germany, science in the media was
propagandist in the sense that it reinforced and strengthened official state ideology rather than entertained or educated (Kirpal and
llsmann 2004 (https://www.db-
thueringen.de/serviets/MCRFileNodeServlet/dbt_derivate_00014236/Diskussionsbeitrag_13_DDR%20als%20Wissenschaftsland_Kirpal.pdf
; Kohring 1997 (https://doi.org/10.1007/978-3-322-86877-0) ; Gruhn 1979 (https://www.abebooks.co.uk/9783881500425/Wissenschaft-
Technik-deutschen-Massenmedien-Vergleich-3881500421/plp) ). In communist Bulgaria, media coverage of science was dependent on
the policies of the ruling party (Bauer et al. 2006 (https://doi.org/10.1177/0306312705053349) ). During the Cold War, strong

government and military patronage of science (Oreskes and Krige 2014 (https://mitpress.mit.edu/9780262526531/science-and-
technology-in- the-global -cold-war/) ) was prevalent and thls had an impact on science communlcatlon and coverage in the media
. ; Broks 2006

(https://philpapers. org[rec[BROUPS) ), often producmg an optimistic portrayal of science aimed at increasing soual support for scientific
enterprlse (Bucchi and Trench 2014 (https://doi. org[lO 4324[9781003039242) Nelkin 1995

Yugoslavia, governed for several decades by strongman Josip Broz Tito and his centralised Communist Party, was not under the Soviet
Union's direct influence like most other countries behind the Iron Curtain. All the same, many freedoms, including media freedoms,
were limited during this era. Nevertheless, Yugoslavia largely avoided the most negative elements of the Cold War by not siding with
either East or West, and instead playing a leading role in establishing the Non-Aligned Movement - a political grouping of developing
nations. So how did science popularisation fare in a system that rejected the bloc mentality and sought a third way through the Non-
Aligned Movement? Given Yugoslavia's rejection of the capitalist West, was its coverage anchored in Soviet methods and thus similar to
science media in the Eastern bloc? Or was popular science in Yugoslavia free of the ideological propaganda seen behind the Iron
Curtain? To answer these questions, | analysed the magazine's content during the three years of the 1970s when it enjoyed its highest
circulation (1975 to 1977).


https://doi.org/10.1017/S0269889713000136
https://doi.org/10.1017/S000708740600793X
https://www.db-thueringen.de/servlets/MCRFileNodeServlet/dbt_derivate_00014236/Diskussionsbeitrag_13_DDR%20als%20Wissenschaftsland_Kirpal.pdf
https://doi.org/10.1007/978-3-322-86877-0
https://www.abebooks.co.uk/9783881500425/Wissenschaft-Technik-deutschen-Massenmedien-Vergleich-3881500421/plp
https://doi.org/10.1177/0306312705053349
https://mitpress.mit.edu/9780262526531/science-and-technology-in-the-global-cold-war/
https://www.littlebrown.co.uk/titles/jane-gregory/science-in-public/9780738203577/
https://philpapers.org/rec/BROUPS
https://doi.org/10.4324/9781003039242
https://www.abebooks.co.uk/9780716725954/Selling-Science-Press-Covers-Technology-0716725959/plp

Galaksija published a diverse range of stories from short hundred-word snippets taking up only an eighth of a page to four-page
features, some of them 3,200 words long. Most articles were illustrated, and most had more than one illustration: thirty-three out of
thirty-six articles in a random sample published during the relevant period featured illustrations, mostly photographs but also diagrams,
cartoons, and artistic renderings. The articles are appealing, easy to read, and often intriguing. Most stories are about natural science
(11) or social science and the humanities (11), followed by applied sciences and technology (8), biomedical sciences (4), and the least
about environment and non-human biology (2). Individual topics within these broad categories range from the traditional knowledge of
indigenous Africans, crystals behaving as fluids, and ant behaviour, to Mars and Moon exploration and teenage acne.

Some articles, such as a two-page piece on telepathy and dreams and a piece about the physiology of yogis who allegedly cheat death,
wade into pseudoscientific waters. Such articles still cite research and evidence, but the evidence tends to be one-sided and doesn't
include critical comments from independent experts. Indeed, this shortcoming applies to most articles. Only three articles in the sample
included independent commentary from an expert who was not the source of the story, indicating a general lack of balance and
objectivity. This characteristic is also evident in the sometimes overconfident and overly-specific pronouncements about the future. For
example, an article about the computerisation of knowledge predicts that by 1987 there will be fully-computerised open access to all
scientific research, something that has not been fully realised even today.

The articles are generally positive and optimistic about science and technology endeavour and its capacity to solve problems, but they
also regularly include caveats about scientific uncertainty, noting that the nature of research is not simply one-way, unimpeded
progress. This fits with the magazine's stated mission to popularise science and provide objective information that will inspire readers.
An example of this approach can be found in an article about the colonisation of stars that features the assertions of experts that there
will be several permanent and semi-permanent manned bases on the Moon by the year 2000, something that also did not happen. But,
at the same time, it is acknowledged in the article that technology may not continue to develop at its current rate.

Unlike the lead stories in the first pages of the magazine, which often criticise capitalism and promote the virtues of Yugoslav-style
socialism, most articles in the remaining pages focus on pure science and technology with little politicisation. Only the following four
articles in the sample deal with topics that could be described as political or ideological in terms of promoting Yugoslav socialist ideas:
"Weapons in the Hands of Yugoslav Soldiers: M-56 Automatic", "Non-Alignment: Barrier to Aggression", "Science: A factor in Societal
Development", and "The Phenomenon of Multinational Companies".

Most of the stories address global issues. Many cite researchers from both the capitalist West and the Soviet Union and their topics are
sourced from both the capitalist and communist worlds. Only one article in the sample covers a topic specifically and uniquely located
within the Soviet Union: "The Tungus Explosion". Two other articles are partly set in the Soviet Union, but not solely. Only five are
located in Yugoslavia, and four are located in the United States and Western Europe. The topics of most articles either are global or
transcend the globe, dealing with space. In this way, Galaksija's coverage presents science as a global, non-polarised effort common to
all humanity.

In many ways, Galaksija is similar to other popular science magazines of the twentieth century. Like its counterparts published in the
United Kingdom (e.g. Conguest), it aimed to be entertaining as well as educational at a general level, featuring quizzes, competitions,
and letters from readers to encourage engagement with the magazine (Bowler 2013 (https://doi.org/10.1017/s0269889713000136) ).
Like Conquest, it also reprinted articles from foreign magazines. Like the British magazines Popular Science Siftings and Tit-Bits (see
Bowler 2013 (https://doi.org/10.1017/s0269889713000136) ), Galaksija often featured short, anonymous articles without listing the
source, for example in its "Interesting Science" rubric. In this rubric, themes such as mining microbes that can purify copper and the
lifespans of different animals were briefly presented. Galaksija's articles were generally written or translated by science enthusiasts,
including a team of science writers/journalists and editors rather than primarily by scientists. The lack of local scientists authoring
articles and the magazine's subsequent reliance on foreign sources and foreign science might have been the result of the relatively
weak local research environment when compared with larger and richer nations that were driving major developments such as space
science. Perhaps this also explains why Galaksija was so free to engage with global science beyond the communist world. The focus on
foreign science meant that local programmes and policymakers received less media scrutiny. This pomt was raised in an article from
? , reporting on a
meeting of the magazine's edltorlal board in WhICh one participant commented that the magazine did not |nc|ude articles about
Yugoslav research programmes and that it could address this topic critically.



https://doi.org/10.1017/s0269889713000136
https://doi.org/10.1017/s0269889713000136
https://retrospec.elite.org/users/tomcat/yu/magshow.php?auto=&page=4&all=GAL_77_01

» SALANSUA 57

:
B
ER
:

§
83
it

i
:
2

Tribina

Prosirena sednica lzdavatkog saveta ,,Galaksije"

Naucno
novinarstvo — posrer

Krajem novembra odriana |e
prodirena sednica lzdavatkog
saveta ,Galaksije" kojoj je,
pored &lanova Saveta i redak-
cije, prisustvovalo | petnae-
stak stainih spoljnih saradnika
tasopisa — novinara i naué-
nih radnika. Sednica je imala
dve taike dn reda: a)
lzvestaj redakcije ,Galaksije”

profesiol i
:Ir.ﬁml:ng lika I[u'llﬁ-hlt‘:ijnlI s

Treéu ovogodinju sednicu
lzdavatkog saveta ,Galaksije"
otvorio je predsednik dr -Ales
Bebler. Pobto je zahvalio svima

ufasnicima a posebno gostima

savetovanja na |jubaznom od-
zivu, dr Bebler je dao red glav-
nom i odgovornom uredniku
Galaksije".

GAVRILO vucxrﬁvktf Svi ste
dobili lzvestaj ije, zajed-
no s kopijom prevoda tezsa
i ..Bild der Wissen-

4
schaft”, koji govori o situa-

vori o va®nosti sredstava infor-
misanja u naSam samouprav-

se ne pomene znalaj nauke.
Govorl se, naravno, prvenstve-
no o fundamentalnoj, istraZi-
vadkoj | primenjenoj nauci. Ali,
u kontekstu i podtekstu tih jav-
nih diskusija tu | tamo se kale
poneito o znataju nauke u

smislu popularne nauke, nje-
nog prezentiranja Sirokoj jav-
nosti. Medutim, po mome mi-
iljenju — a verujem da ¢ete se
slo¥iti sa mnom — sve su 10
vise deklarativne, globalne,
uopétena izjave, bez analitiéni-
jeg ulatenja u sustinu proble-
ma. Populamna nauka jod nije
imala sre¢u da doZivi onaj tret-

; f m perioda maj-ok- | ciji nauénih novinara u Za- | man koji zaslufuje. Ona jos
g ey O A T Dy Dkl ne | g} Nemadiioj | mode da | uvek Seka da njsn drubtven
; osedanje ;i temu ,,Nauéno novinarstvo — | nam posluZi kao prikladan po- status bude na adekvatan na-
i 1 sl posrednik izmedu nauke i jav- | vod za razgovor o jugosloven- tin redan. : !
'ﬂd.namhpmﬁun’rﬁm nosti*. Zbog nadelnog znagaja | skom naucnom novinarstvu. Maravno, ovaj na$ danasnji
"hmﬂui;m grepent, mp'h'm, sadnice, odiuéili smo da sa | Kao #to ste videli, to je jedan | sastanak ne mole da donese
; . njenim tokom, misljenjima ko- | oo onih manje-viSe rutinskih, | neke dalekoseZnije zakljutke u
bacame ambiciozne, POGIE- | | ja su na njoj izneta | zakijuécl- | standardnin izvestaja koje pod- | tom smisiu, ali on je jedna od
oy ks Job a.Ga | | Ma kojl su doneti upoznamo | nosimo tri ili &etiri puta godi- | prvih inicijativa na tom planu, i
“'uma' nn.h'sda" u skraéenom izvodu) sve na- | &nje nasem lzdavatkom savetu. | verujem da ce uroditi odrede-

e L titaoce — |er smo uvereni Povodom druge tacke dnev- | nim rezultatima. :
i ke da ée se mnogl od vas osetiti | nog reda. koja se logiéno na- Za one koji nisu blize
!Mﬂ‘rﬂ E,"*WWB.H t pobudeni da uzmu uedca u | dovezuje na izvedtaj o ,Galak- upuéeni, dao h samo jedan
aeL p'ab' e 4 ‘ﬂﬁ,ﬁ ovo| debati | tako doprinesu | siji”, mislim da status nauénog | mali rezime onoga &to bi se
s ,,m dita- | | Sto svestranijem sagledavanju | novinarstva u nasoj zemlji zai- moglo nazvati predistorijom
ﬂ"“‘“ '""!"’,q,,,,  Cia- | | statusa nauénog novinarstva | sta jos nije resen. U posiednje | konstituisanja statusa popular-

.‘udakgﬁrjrb::ru ud::ham- u nadoj zemiji, odnosno osve- | yreme narofito se mnogo go- | ne nauke u nas

ilike pre dve godine po-
hkﬂ?; jedna inicijativa, okupi-

bave ke. Stvu, | svedoci smo. | lo se nas deset-petnaest novi- |
A Liainlol il lo O e o s poiiad Joria e & | nara | naubein radnia: b-oak
fe pobeda popularne nauke sredstvima informisanja, da ne | smo osnovali sekciju nnuﬁn;g
U nado) 2emifl. pobeds jed prode nijedna diskusija ni na | novinarstva pri Udruzenju
'gm“?ﬂbmﬂww nj: jednom drustvenom nivou a da | nara SR Srbije. Medutim, izgle-

da da tada jo& nismo bili spre-
mni da tu akciju sprovedemo u
delo onako kako bi trebale, ta-
ko da je to formalno-pravno
konstituisanje vide ostalo slovo
na papiru, baz ikakvih dejstve-
nih posledica. Mi smo i danas

Article from January 1977, reporting on a meeting of the magazine's editorial board (credit: NIP Duga, Belgrade)

Despite similarities with other popular science magazines, Galaksija was an unusual publication. Much of its content was comprised of
direct translation from foreign magazines, both from the West (United States, France, and the United Kingdom) and the East (the Soviet
Union). This shows that the editors and publishers had access to magazines and newspapers from both sides of the Iron Curtain as well
as tacit or otherwise political permission to openly reprint foreign science content. Indeed, the editors wrote that they had subscriptions
to around fifty popular science magazines from around the world and that this allowed them to feature interdisciplinary subject matter
(April 1975, p. 4 (https://retrospec.elite.org/users/tomcat/yu/magshow.php?auto=&page=4&all=GAL_75_04) ). In the same article, there
is a reference to an influential communist official and national hero who recommended the French La Recherche
(http://www.larecherche.fr/) as a model magazine. Clearly, science magazines published in the West were acceptable in communist
Yugoslavia, even some national heroes and state officials preferring them to Soviet ones. Overall, this meant that the magazine's



https://retrospec.elite.org/users/tomcat/yu/magshow.php?auto=&page=4&all=GAL_75_04
http://www.larecherche.fr/

content was sourced more from the capitalist West than from the communist East, including socialist Yugoslavia. It also shows that,
ideologically, the magazine did not embrace either the capitalist or the communist outlook but instead drew on what it saw as the most
interesting ideas from both worlds. Indeed, much of its content, especially what appeared on the cover and in the lead articles, is
staunchly "third-way", addressing issues such as socialism, self-management, and the Non-Aligned Movement led by Yugoslavia and its
president as an alternative to either Western or Soviet world-views.

Galaksija featured little discernible pro-Soviet or communist propaganda but also no arguments against the communist system. In
contrast, several articles are critical of the capitalist system. When communism and Marxism were mentioned, they were linked to the
Yugoslav revolutionary fight against the Nazis during World War Two and their later co-optation into Yugoslav socialism rather than
Soviet communism. Although the content was wide-ranging and gathered from both national and international sources and with no
obvious ideological bent in articles that deal exclusively with science, the magazine did include political articles, many of them
published in the lead pages of the magazine and highlighted on the covers. These articles generally celebrate the country's president,
Marshall Tito, and his ideas about socialism, self-management, and the non-aligned movement. Tito's name and image appear
frequently in the magazine, even in articles that are not specifically about him or his work.

Where did the political content and ideological position come from? Some of the articles covering news about Galaksjja itself offer a
hint. One piece introduces a new advisory publishing board, listing the board's members; another article summarises its discussions.
The board included a colonel in the Yugoslav People's Army and a director of the state's official bulletin. Their advice, which was duly
followed by the editorial team, was to include more contributions about military initiatives and developing countries. However, despite
this trend toward politics and ideology on the cover and in the lead article slots, most of the rest of the roughly eighty-page magazine
was dedicated to stories about science with little, if any, ideology.

The lack of emphasis on communism or the Soviet Union in Galaksija recalls Horisont
(https://www.loodusajakiri.ee/valjaanded/horisont/) , the popular Estonian science magazine established in the 1960s that covered
science in a non-ideological way despite being published in a communist country (Olesk 2017 (https://doi.org/10.22323/2.16030206) ).
However, Galaksija, unlike Horisont which was "predominantly free of the socialist ideology", did carry some ideological content in
prominent lead slots and on the cover whereas the content in the rest of the magazine was international, global, and generally free of
political ideology or practical political matters of the day. Thus, the two approaches coexisted happily on the pages of the same
publication.

This analysis reinforces research by science communicator Arko Olesk (https://doi.org/10.22323/2.16030206) that suggested that
science coverage in socialist countries was actually more diverse, nuanced and regionally specific than we usually give it credit for, and,
indeed, that this would merit further study. Future research could, for example, provide a comparative analysis of Galaksijja's content
from different time periods, or could compare it with science coverage in the Yugoslav mass media which Gal/aksija often criticised as
being lacking in both quantity and quality.

* This article is based on an academic paper (https://doi.org/10.1386/jspc_00017_ 1) published in the Journal of Science & Popular

Culture.

https://www.alternator.science/en/long/galaksija-how-a-yugoslav-socialist-era-magazine-covered-science/


https://www.loodusajakiri.ee/valjaanded/horisont/
https://doi.org/10.22323/2.16030206
https://doi.org/10.22323/2.16030206
https://doi.org/10.1386/jspc_00017_1

